Conversie optimalisatie & usability

 

U heeft voldoende bezoekers op uw website, portal of community, maar bent niet tevreden over het rendement. De conversie van het digitale kanaal is te laag. De marketingdoelstellingen en gewenste conversieratio’s worden nog niet behaald, te weinig bezoekers worden klant. In de rol van conversie optimalisatie specialist help ik u graag dit rendement structureel te verhogen.

 

Analyse

Door uw digitale kanaal vanuit klantperspectief te analyseren en te testen achterhaal ik de oorzaken van de lage conversie. De gebruikservaring van het digitale kanaal staat bij deze analyse centraal. Daarnaast bestudeer en interpreteer ik de statistieken van het kanaal. Bijvoorbeeld om te achterhalen op welke punten in de funnel bezoekers afhaken, en waarom.

 

Roadmap

Op basis van de resultaten uit de analyse – in combinatie met mijn expertise op het gebied van conversie – geef ik u een advies in de vorm van een roadmap. In deze roadmap staat hoe u stapsgewijs de conversie – en dus het bedrijfsrendement – van het kanaal kunt verhogen.

 

In de roadmap komen de volgende elementen aan bod:

  1. Informatie architectuur;
  2. Design / User Interface;
  3. Usability / User Experience;
  4. Content;
  5. Techniek.

De roadmap wordt opgebouwd op basis van de MoSCoW-methode. Aan de hand van deze methode wordt er een prioritering aangebracht in de te volgens stappen om de conversie van het kanaal te verhogen. Deze prioritering bestaat uit: must haves, should haves, could haves en would haves en wordt gebaseerd op de noodzaak van implementatie (van korte termijn – must haves – tot lange termijn – would haves). ‘User needs’ en ‘business needs’ worden hierbij vanzelfsprekend in oogschouw genomen.

 

Implementatie

Om de conversie te verhogen kan bijvoorbeeld de implementatie van een nieuw of aangepast design voor het kanaal een must have zijn. In dit geval zal ik samen met een grafisch ontwerper een aantal nieuwe designs ontwikkelen en deze gaan testen op conversie door middel van A/B-testen. Het design met de hoogste conversie kan ik – mogelijk in overleg met een softwarepartij/ IT-afdeling– kunnen implementeren en doorontwikkelen.

 

 

A/B-test

 

Conversie optimalisatie heeft tot doel een hoger rendement te genereren voor een specifieke flow.

Conversie optimalisatie - Amsterdam

De A/B-test is één van de methodes die ik gebruik om te onderzoeken welke van twee- of meerdere – ontwerpen/ designs het hoogste rendement oplevert. Door bezoekers te verdelen in twee groepen, die elk een ander ontwerp te zien krijgen, kan er op basis van de onderzoeksresultaten beslist worden welke opzet, A of B, de hoogste conversie gegenereerd.

 

 

Gerelateerde klanten & cases

 

Webshop Shopify thema op maat laten maken. Voorbeeld: FortuneBelly.com

FortuneBelly

Schaafsma Digital Marketing Webdevelopment - Wolters Kluwer

Wolters Kluwer

Amsterdam Logistics

 

Meer weten?

Meer weten over conversie optimalisatie of wilt u eens kennismaken? 

 

neem contact met me op

 digital services